Wino z aronii

W zeszłym roku zrobiłam po raz pierwszy wino z aronii  i muszę przyznać,że nie jest to takie zwykłe wino jak z porzeczek,malin czy innych owoców. Aronia ma swój specyficzny smak i nie każdemu to odpowiada,ale właściwości zdrowotne tego trunku przewyższają nad jego smakiem.
Wino aroniowe wspomaga układ obronny organizmu, oczyszcza organizm z zalegających w nim toksyn oraz poprawia pracę układu pokarmowego, przyspieszając przemianę materii. Reguluje ciśnienie tętnicze krwi i dlatego jest polecane osobom cierpiącym na nadciśnienie. Łagodzi również dolegliwości w chorobach trzustki i wątroby, oczywiście konsumowane z umiarem.

Wrzesień to czas zbioru owoców aronii i robienia przetworów. Gorąco polecam sok z aronii oraz nalewkę. Doskonałe są również dżemy.
 Owoce aronii obfitują w unikalne, zdrowotne składniki. Są bogatym źródłem witamin: C, B2, B6, PP, P, E oraz prowitaminy A. Do tego dochodzą cenne pierwiastki: molibden, mangan, miedź, bor oraz jod. 
 Aronia idealnie nadaje się na wina wytrawne i półwytrawne. Oprócz zawartych w winie witamin i minerałów posiada najwyższą zawartość bioflawonoidów i polifenoli - silnych przeciwutleniaczy, chroniących nasz organizm przed chorobami. 
Wino aroniowe to zatem naturalny eliksir młodości, który zapobiega powstaniu wolnych rodników, które uznawane są za główną przyczynę starzenia się organizmu.











7 kg aronii
5 litrów wody
2 kg cukru
drożdże do wina czerwonego


Oczyszczone,umyte i osuszone owoce wsypać do woreczków i zamrozić. Mrożenie aronii pozbawia ją goryczki ale nie pozbawia cennych składników. Czas mrożenia minimum 48 godzin,może być więcej ( u mnie trwało to tydzień).
Rozmrożone owoce zmiażdżyć np tłuczkiem (nie miksować) i przełożyć do butli.
Z wody i cukru ugotować syrop i letnim zalać owoce,dodać drożdże do wina. Butlę zatkać rurką fermentacyjną i odstawić w ciepłe miejsce.
Po miesiącu zlać nalew znad owoców,owoce wyrzucić. Wino trzeba posmakować czy odpowiada nam jego ew. słodkość,jeśli nie jest wystarczająca należy dosłodzić ( ja dodałam jeszcze 600 g cukru,który rozpuściłam w lekko podgrzanym litrze wina i wymieszałam z całością). Wino ponownie przelać do butli zatkać rurką i pozostawić na kolejny miesiąc do sklarowania. Kiedy wino ładnie się wyklaruje przelać do butelek,zakorkować i pozwolić mu dojrzewać kilka miesięcy. Wino im starsze tym lepsze.

Wino widoczne na zdjęciach zostało zrobione w zeszłym roku i dopiero teraz nim się delektuję.

 Z tej porcji wyszło nieco ponad 5 litrów czystego wina.









Komentarze

  1. Wlasnie nastawilam wino z aronii wedlug Twojego przepisu.Jak bedzie gotowe napisze.

    OdpowiedzUsuń
  2. W 2017 roku dostałem dwa wiaderka 5l wspaniałych owoców aronii , dodałem sklarowany sok z jabłek 10 l plus cukier w dużej ilości, podzielone na dwie części oraz drożdże winne mocne, delektuję się obecnie wspaniałym winem wytrawnym mocnym , o zaletach opisanych wyżej przez Elkę . polecam ten trunek .

    OdpowiedzUsuń
  3. Tak potwierdzam mieszanka z sokiem jablkowym jest wspaniała !!!!. Zostało jeszcze na dwa miesiące winka ( flaszka tygodniowo z żoną po kolacji) W tym roku podwoiłem produkcję , jedyny problem to duży odpad prawie połowa w balonie .

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Spróbuj do aronii która pozostała po ściągnięciu dolać winka które jako takie nie wyszły mało slodkie lub za dużo. Ja tak robię i nie narzekam

      Usuń

Prześlij komentarz

Dziękuję za odwiedzenie mojego bloga.
Miło mi będzie jak zostawisz komentarz.

Popularne posty